یکشنبه 28 مهر 1398
| |
سئوالات متداول

ادارات مربوطه


سوالات

عنوان

اداره نظارت و هماهنگی گشت

در راستای ارتقاء رضایت مندی مردم، تحقق دادرسی الکترونیکی، کارآمدسازی دادرسی، تسهیل طرح شکایات مردمی، شفافیت در پاسخگویی، تسریع در رسیدگی و در اجرای بند (ج) و (د) ماده 18 آیین نامه سازمان این سامانه راه اندازی شده و اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند شکایات خودرا از تخلفات از طریق درگاه اینترنتی سازمان به نشانی www.tazirat.gov.ir یا تارنمای tazirat135.ir و یا تارنمای t135.ir و یا از طریق پیامک به شماره 300000135 ثبت نمایند.

سامانه 135 و فعالیت های آن را تشریح کنید؟

سوالات عمومی

اداره نظارت و هماهنگی گشت

گشت های مشترک ، در اجرای ماده 19 آیین نامه سازمان و به منظور دسترسی آسان مردم به شعب و لزوم تسریع در رسیدگی به تخلفات برگزار می گردد.

سازمان تعزیرات مرجع رسیدگی به تخلفات است، پس چگونه اقدام به برگزاری گشت مشترک و حضور در بازار کرده است؟

اداره نظارت و هماهنگی گشت

در گزارش های مردمی ، نیازی به ثبت مشخصات و آدرس کامل کاربر در سامانه وجود ندارد ولی در شکایت ، مخاطب مکلف به ثبت مشخصات کامل وآدرس محل سکونت خود می باشد .

تفاوت گزارش مردمی و شکایت مردمی چیست و نحوه پیگیری هرکدام به چه صورت است؟

معاونت پیشگیری

همانطور که می دانیم شهروندان اعم از حقیقی و یا حقوقی به عنوان عموم مصرف کنندگان حق دسترسی به کالاو یا خدمات استاندارد و با کیفیت را داشته و این مهم ممکن نمی شود مگر اینکه نسبت به موارد ذکر شده در ذیل شناخت و آگاهی کامل داشته باشد .

1-آشنایی به قوانین مربوط به تعزیرات حکومتی و قوانین وابسته و ارتقاء آگاهی خود در حوزه حقوق فردی و اجتماعی به عنوان یک شهروند .

2-توجه به مسئولیت های فردی و اجتماعی و ایفای صحیح نقش فردی در پیشگیری های اجتماعی که اعمال نقش موثر اجتماعی را نیز میسر می سازد .

3-آشنایی با روش های وقوع تخلف از جانب فرد متخلف در مطالبات کالا و خدمات .

4-آشنایی با وظایف و ماموریت های سازمان تعزیرات حکومتی در برخورد با متخلفین در حوزه های مشمول قانون تعزیرات حکومتی و تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی .

5-اعتماد به سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان مدافع حقوق مصرف کنندگان و اطمینان از پیگیری و رسیدگی به پرونده های واصله احتمالی توسط این سازمان .

6-مشارکت همگانی در پیشگیری از وقوع تخلفات اقتصادی و تعامل مردم با سازمان تعزیرات حکومتی .

7-ارتقاء اعتقادات دینی و و حفظ ارزش های اسلامی در خود و اشاعه به عموم شهروندان برای پیشگیری و جلوگیری از تخلفات .

8-ایجاد بسترهای لازم جهت انجام فعالیت های علمی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و آگاهی بخشی به دیگر شهروندان .

9-ارتقاء شاخص های سلامت و پاکدستی و حاکمیت ارزش های اخلاقی در وجود خود و اطرافیان .

10-شناسایی کانون ها و بستر های جرم خیز در جامعه و انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع تخلفات احتمالی و و برخورد با آنها از طریق سازمان های ذیربط .

11-شناخت عرضه کنندگان قانونی ، معتبر و رسمی در بخش کالا و خدمات .

به عنوان یک شهروند برای برخورد با تخلفات و پیشگیری از انجام تخلف چه وظایفی داریم؟

معاونت پیشگیری

تحولات رو به افزایش جامعه در اثر حرکت سریع به سمت زندگی ماشینی، منجر به رخدادهایی می‌شود که انسان امروزی به تنهایی قادر به حل یا کشف آن نیست بلکه برای همنواسازی با شرایط جدید، استفاده از مشاور ضرورت انکار ناپذیر جامعه مدرن است. با وجود آنکه هر روز مشکلات ناشی از بی­اطلاعی، خسارت‌های مادی و معنوی بر شهروندان وارد می‌کند اما هنوز بسیاری از مردم خود را بی‌نیاز از مشاوره و آموزش می‌پندارند. سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان سازمان حامی حقوق مصرف کننده، ضمن توجه به دغدغه‌های فردی و اجتماعی شهروندان و آسیب­های برآمده از تخلفات اقتصادی و همچنین حساسیت‌هایی که برای هدایت نسل آینده و تجهیز آن‌ها برای مقابله با آسیب‌ها وجود دارد؛ توجه به مشاوره و راهنمایی به شهروندان را یک ضرورت مهم می­داند.

این سازمان در چارچوب مأموریت و صلاحیت­های ذاتی خود به عنوان مرجع رسیدگی کننده به تخلفات اقتصادی، ایجاد رقابت وسلامت در فضای کسب و کار و حامی حقوق مصرف کنندگان و فعالین اقتصادی با بهره­گیری از ظرفیت­ها و توانایی­های خود به عنوان یاور و مشاور در کنار شهروندان می­باشد و ایشان را در جهت انجام فعالیت اقتصادی، خرید کالا و دریافت خدمات هدایت نموده و بهترین و کوتاه­ترین راه را در اختیار شهروندان قرار می­دهد .

سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان یک سازمان حمایتی با بهره­گیری از فناوری­های نوین و نیروی انسانی متخصص اقدام و شکل­گیری "معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع تخلفات" اقدام به راهنمایی شهروندان از طریق: تهیه بروشور، برگزاری کارگاه­های آموزشی، دوره­های آموزشی برای گروه­های مختلف جامعه در زمینه آگاهی بخشی از نحوه دریافت خدمات و" نظام به خرید" می­نماید تا از این طریق شهروندان را آگاه، مطلع، هوشیار نماید و از کمک ایشان به عنوان یاوران خویش در سطح بازار بهره مند گردد و در کنترل و کاهش تخلفات نقش خود را بهتر از گذشته ایفاء نماید.

سازمان تعزیرات حکومتی به منظور جلوگیری از هرگونه بی­اخلاقی اقتصادی و نقض حقوق شهروندان، سامانه تلفنی ۱۳۵ و سامانه پیامکی 300000135 برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان ایجاد و راه اندازی نموده است.

آیا واحد مشاوره برای مردم وجود دارد؟

اداره کل روابط عمومی

برای ثبت شکایات سامانه پیامکی 300000135 و شماره تماس 135 و تارنمای t135.ir در دسترس هموطنان است. برای ارتباط با هر بخش سازمانی نیز می توانید شماره تماس را از قسمت ارتباط با ما دریافت کنید

راه های ارتباطی سازمان تعزیرات حکومتی چیست؟

اداره کل حقوقی

نظارت بررسی و ممیزی و ارزشیابی کارهای انجام شده یا در حین انجام و انطباق آن­ها با تصمیمات اتخاذ شده و همچنین قانون و مقررات در جهت جلوگیری از انحراف افراد تعریف شده است. وظیفه نظارت و بازرسی در خصوص تخلفات در صلاحیت شعب تعزیرات بر عهده بازرسان سازمان صنعت و معدن، بازرسان واحدهای صنفی موضوع ماده 52 قانون نظام صنفی و بازرسین و ناظرین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موضوع ماده 41 قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی می­باشد. نظارت قبل از مرحله رسیدگی است؛ بازرسین مذکور در مراحل نظارت اگر با تخلفی مواجهه گردند، گزارش خود را در مورد تخلفات به شعب تعزیرات ارسال و شعب مذکور به گزارشات و شکایات وارده مطابق با قوانین رسیدگی می­نمایند.

تفاوت نظارت و رسیدگی چیست؟

اداره کل حقوقی

گرانی: نتیجه افزایش عمومی قیمت­هاست که وقتی در سطح کالاها فراگیر می­شود از آن به عنوان تورم یاد می­کنند و ماحصل یک سری اقدامات و تصمیمات نامناسب اقتصادی است که در سطح ساختار تصمیم گیری اقتصادی و مالی رخ می­دهد. گرانی به دلایل گوناگون مانند نقدینگی، رشد اقتصادی منفی و ... رخ می­دهد و شعب سازمان تعزیرات وظیفه­ای در قبال گرانی ندارند.

گرانفروشی مطابق با تعریف ماده 2 قانون تعزیرات حکومتی عبارت است از: «عرضه کالا یا خدمات به بهای بیش از نرخ­های تعیین شده توسط مراجع رسمی به طور علی الحساب یا قطعی و عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت گذاری و انجام هر نوع اقدامات دیگر که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمات برای خریدار گردد.» شعب سازمان تعزیرات مکلفند به گزارشات و شکایت وارده در ارتباط با گرانفروشی مطابق قوانین رسیدگی نمایند.

گرانی و گرانفروشی چه تفاوت هایی دارند و سازمان چه وظیفه ای در قبال این موارد دارد؟

حوزه ریاست

برای ارسال پیام به رییس محترم سازمان می توانند خطاب به ایشان به آدرس سازمان مکاتبه نمایند که متن نامه مستقیماً در اختیار ایشان قرار می گیرد. همچنین می توانند با شماره تلفنهای88945857 و 88945858 دفتر ریاست و 88940524 و 88383204 حوزه ریاست با کارشناسان مربوطه صحبت نمایند. متن مذاکره و مطالب متقاضی مکتوب و در همان روز در اختیار رییس محترم سازمان قرار می گیرد . برای ملاقات با رییس سازمان نیز می توانند با شماره تلفن های 88945857 و 88945858 دفتر رییس سازمان تماس و تقاضای وقت ملاقات نمایند.

برای ملاقات و ارسال پیام مستقیم به ریاست سازمان چگونه اقدام کنیم؟

اداره کل اجرای احکام

جریمه‌های اصداری در واحدهای اجرای احکام از طریق دستگاه‌های کارت خوان (pos) مستقر در شعب و اجرای احکام و یا مراجعه به بانک ملی و تحویل فیش بانکی اخذ می‌گردد و به منظور تسهیل در پرداخت و عدم مراجعه اشخاص به ادارات، امکان پرداخت وجوه از طریق دستگاه‌های سیار در محل تخلف نیز فراهم گردیده است. ضمناً پیش بینی می‌شود در آتیه‌‌ای نزدیک، پرداخت جرایم از طریق اپلیکشن‌های رایج تلفن های همراه مانند آسان پرداخت و درگاه اینترنتی نیز میسر گردد.

مضافاً یادآوری می‌گردد با توجه به راههای پرداخت الکترونیکی جرایم، اخذ هرگونه وجهی توسط کارکنان سازمان تعزیرات حکومتی ممنوع بوده و در صورت تمایل به پرداخت نقدی جرایم، مراجعین می‌توانند با مراجعه به یکی از شعب بانک ملی، میزان جریمه و شماره حساب بانکی مربوطه را در فیشهای بانکی مربوطه درج و نقداً تحویل متصدی و تحویلدار بانک نمایند.

نحوه دریافت جریمه ها در محل تخلف چگونه است و آیا مراجعه کنندگان می توانند در خواست پرداخت نقدی جریمه کنند؟

حوزه ریاست/ اداره کل حقوقی

مکاتبه تلفن مدیران که در سایت سازمان موجود است ثبت موارد در سایت سازمان مدیران همواره آمادگی ملاقات حضوری با افراد را دارند.

راه های ارتباطی با مسئولان سازمان را معرفی کنید.

اداره نظارت و هماهنگی گشت

گشت های مشترک ، در اجرای ماده 19 آیین نامه سازمان و به منظور دسترسی آسان مردم به شعب و لزوم تسریع در رسیدگی به تخلفات در محل فعالیت متخلفان با همکاری سایر دستگاه های نظارتی برگزار می گردد.

گشت مشترک سازمان تعزیرات حکومتی براساس چه ماده قانونی ایجاد شده و چگونه عمل می کند؟

اداره کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز

1- وفق ماده 44 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392، به غیر از پرونده‌های قاچاق کالا و ارز سازمان یافته و حرفه‌ای، کالای ممنوع و کالا و ارز مستلزم حبس و یا انفصال از خدمات دولتی که در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب است؛ سایر پرونده‌های قاچاق کالا و ارز، تخلف محسوب و رسیدگی به آن در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است.

2- با تنظیم گزارشات تخلف توسط دستگاه‌های کاشف یا ضابطین قضایی و ارجاع پرونده‌های متشکله به شعب ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز سازمان، شعب مذکور وفق مقررات قانونی به محض وصول و ثبت پرونده در سامانه مربوط، مکلفند در بازه زمانی یک ماهه (مقرر در ماده 45 قانون مرقوم) نسبت به اخذ استعلامات قانونی اقدام و رأی مقتضی مبنی بر برائت یا محکومیت صادر نمایند.

3- وفق ماده 50 قانون یاد شده، آراء صادره از شعب مذکور تا مبلغ بیست میلیون ریال قطعی بوده و در مورد سایر پرونده‌ها نیز تنها یک مرحله رسیدگی در شعب تجدیدنظر ویژه قاچاق سازمان که تشکیلات و اعضای آن به طور خاص در قانون پیش‌بینی گردیده امکان‌پذیر بوده و پس از صدور رأی، دادنامه صادره قطعی و لازم‌الاجرا تلقی گردیده و قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضایی نمی‌باشد.

سازمان تعزیرات حکومتی چه صلاحیت ها و وظایفی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارد؟

اداره کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز

1-صرف‌نظر از کالاهایی که امکان خرید و حمل آن‌ها به صورت خرده‌فروشی از بازارچه‌های مرزی، به طور خاص از سوی قانون‌گذار تحت عنوان کالای مورد مصرف شخصی پیش‌بینی گردیده (ماده 9 قانون ساماندهی مبادلات مرزی مصوب 1384)، در سایر موارد، فقط کالایی که تشریفات قانونی مربوط به واردات کالا درباره آن‌ها اعمال گردیده مجاز به حمل بوده و در غیر این صورت مشمول مقررات قاچاق کالا می‌گردند (مواد 113 قانون امور گمرکی مصوب 1390 و ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392).

2- وفق ماده 7 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، میزان ارز قابل نگهداری و مبادله در داخل کشور، همراه مسافر، همراه رانندگان عبوری و مواردی از‌ این قبیل توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد که با توجه به مقتضیات کشور در زمان‌های مختلف متفاوت بوده و پس از تصویب و اعلام، افراد ملزم به رعایت آن می‌باشند. این میزان (مقدار مجاز ارز) مطابق آخرین دستورالعمل‌های مصوب مرجع مذکور (شماره‌ 18853/96 مورخ 28/1/96 و اصلاحی شماره 39738/97 مورخ 11/2/97) به شرح ذیل می‌باشد:

- میزان ارز اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام مجموعاً برای مسافرین ورودی تا سقف مبلغ ده هزار یور و یا معادل آن به سایر ارزها «که برای این مبلغ لازم نیست در مبادی ورودی نسبت به اظهار کتبی یا شفاهی آن به گمرک اقدام و اطلاعات مورد نیاز را به صورت سیستمی ثبت نمایند ولی مازاد بر این مبلغ نیاز به اظهاااا دارد .».

- میزان ارز اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام مجموعاً برای مسافرین خروجی به صورت هوایی پنج هزار یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها و برای مسافرین خروجی از مرزهای زمینی، ریلی و دریایی دو هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها «مازاد بر این مقدار منوط به اظهار آن در زمان ورود به کشور و مشروط به ارائه رسید چاپی حاوی کد رهکیری صادره از سوی بانک ملی ایران تا سقف مبلغ مندرج در رسید مزبور در مبادی خروجی گمرک خواهد بود».

- نگهداری ارز (اسکناس) نیز حداکثر تا سقف مبلغ 10.000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها بلامانع است. «نگهداری ارز (اسکناس) برای مبالغ بیشتر از 10.000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها، در صورت داشتن یکی از مدارک ذیل بلامانع بوده و در غیر این ‌صورت ممنوع است:

الف‏‏‏‏‏‏‏‏- اعلامیه بانکی و یا هر سندی که مبین پرداخت مبلغ مربوطه توسط بانک باشد.

ب‏‏‏‏‏‏‏‏- فاکتور صرافی‌های مجاز با درج در سامانه سنا.

ج‏‏‏‏‏‏‏‏- رسید چاپی حاوی کد رهگیری که بیانگر اظهار ارز مذکور در هنگام ورود به کشور باشد.

لازم به ذکر است هر گونه ارز مکشوفه در داخل کشور می‌بایست منشأ قانونی داشته و به تأیید مرجع اخیر برسد، در غیر این صورت مشمول مقررات قاچاق ارز قرار خواهند گرفت.

براساس قانون میزان مجاز حمل کالا و ارز که قاچاق محسوب نشود، چقدر است؟

اداره کل حقوقی

تخلفات به طرق مختلف به شعب سازمان تعزیرات اعلام می‌گردد که گزارش بازرسین یکی از موارد آن است، شعب تعزیرات مرجع نظارت و بازرسی نیستند و انجام این مهم با بازرسین سازمان صنعت و معدن و تجارت، بازرسان واحدهای صنفی موضوع ماده 52 قانون نظام صنفی و بازرسان و ناظرین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موضوع ماده 41 قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی صورت می­­باشد. بازرسان موضوع ماده 52 قانون نظام صنفی گزارش خود را در مورد تخلفات موضوع این قانون به اتحادیه­های ذی ربط تسلیم می­نمایند. اتحادیه ها موظفند حداکثر ظرف ده روز شکایت یا گزارش تخلف دریافتی را مورد بررسی قرار دهند؛ در صورت عدم تخلف فرد صنفی یا انصراف شاکی پرونده را مختومه نمایند و در صورت احراز تخلف و یا اعتراض شاکی پرونده را به شعب تعزیرات حکومتی ارسال می­نمایند. در داخل سازمان نیز در صورتی که مبلغ تخلف بیش از 374 هزار تومان باشد و موضوع تخلف یکی از تخلفات پنج گانه موضوع تبصره 2 ماده 72 قانون نظام صنفی باشد، رسیدگی توسط هیاتی متشکل از یکی از روسای سازمان تعزیرات حکومتی، نماینده اتاق اصناف و نماینده سازمان صنعت و معدن و تجارت با دعوت از شاکی و مشتکی عنه انجام و در غیر اینصورت رسیدگی و صدور رای توسط شعب تعزیرات حکومتی انجام خواهد شد.

آیا سازمان تعزیرات حکومتی برای رسیدگی به تخلفات به سایر ارگان ها وابسته است و یا بازرسان و روسای این سازمان مستقلا به گزارش ها رسیدگی می کنند؟

اداره کل آموزش و پژوهش

این اداره کل از ابتدای سال 97 به منظور استقرار سیستم هماهنگ و منسجم در امور پژوهشی سازمان اقدام به تهیه و تدوین پیش نویس نظام نامه پژوهشی نموده است . لذا پس از طرح آن در شورای پژوهش و تصویب و تائید نهایی آن، نحوه همکاری پژوهشگران، دانشجویان (داخل و خارج سازمان ) در امور طرح های تحقیقاتی، حمایت از پایان نامه و رساله و نیز تدوین وتالیف کتب مرتبط با سازمان مشخص خواهد گردید. در نتیجه با تهیه اولویت های پژوهشی و اعلام عمومی آن ها به پژوهشگران از طریق سایت سازمان موضوع حمایت از پایان نامه های دانشجویی، مولفین کتاب و محققین که در راستای اهداف وماموریت های سازمان به انجام رسیده باشد مورد بررسی و مساعدت قرار خواهد گرفت .

نحوه همکاری در زمینه نگارش مقاله، پایان نامه و فعالیت های پژوهشی را تشریح کنید؟

اداره کل آموزش و پژوهش

مضافا اعلام می دارد این اداره کل از سال1390 اقدام به انتشار فصلنامه پژوهشی داخلی تحت عنوان بررسی های حقوقی نموده که این فصلنامه تا سال 1392 به تعداد 5 شماره منتشر شده و پس از سه سال توقف مجددا از سال 1395 این فصلنامه با عنوان جدید فصلنامه مطالعات حقوق کیفری اقتصادی با هیات تحریریه متشکل از اساتید مطرح در علم حقوق تهیه و تا پایان سال 1395 تعداد 2 شماره از آن منتشر شده که هم اکنون بعلت تغییر مدیریت عالی سازمان و لزوم تغییر نام مدیر مسئول آن ، مراتب به وزارت ارشاد منعکس شده و تاکنون در انتظار رسیدگی مدارک و مستندات و اعلام نظر مسئولین ذیربط در وزارت ارشاد هستیم تا پس از صدور مجوز از سوی آنها نسبت به ادامه فعالیت فصلنامه اقدام شود.

با پیگیری و هماهنگی این اداره کل تا کنون 13 عنوان کتاب در حوزه حقوق به رشته تحریر در آمده که می توان با رعایت حق مالکیت معنوی، تصاویر روی جلد آن ها به اضافه فهرست و مقدمه هر یک از کتب را برای آگاهی علاقمندان در سایت سازمان در بخش مربوط به اداره کل آموزش و پژوهش قرارداد.

نشریات تخصصی و کتب سازمان و نحوه دسترسی به بانک مقالات را معرفی و تشریح کنید؟

معاونت پیشگیری

امروزه در هر جامعه­ ای برای کنترل و کاهش آسیب­های اجتماعی و تخلفات رویکردهای مختلفی اتخاذ و برنامه ­های متعددی نیز اجرا می­شود؛ از جمله پیشگیری در مرحله نخست و در مرحله بعد برخورد با تخلفات، از جمله اقداماتی است که می­توان بیان نمود.

تخلف در لغت به معنای تجاوز، تخطی، تمرد و اشتباه می­باشد. شهروندان به خوبی آگاهند که شکل­گیری تخلف موجب بر هم خوردن امنیت، رفاه، آسایش، عدالت و نظم در جامعه می­گردد. در این میان کنترل و پیشگیری از آسیب­ها و تخلفات از درجه اهمیت بالایی برخوردار است چرا که کلیه سازمان­ها و ارگان­ها خواهند توانست با تحقق رویکرد پیشگیرانه با هزینه­های کمتر و انتخاب راه­های موثرتر شهروندان را از عملکرد حمایتی خویش، بهره­مند سازند .

سازمان تعزیرات حکومتی، با توجه به صلاحیت ذاتی خود می تواند در پیشگیری از بروز تخلفات، ایجاد امنیت برای سرمایه گذاری، ایجاد شفافیت در بازار، اثر گذاری بر بهبود فضای کسب و کار، منصف در رسیدگی به تخلفات و صدور حکم منصفانه، تامین حقوق مصرف کنندگان، تولید کنندگان و عرضه کنندگان نقش ارزنده­ای ایفاء نماید.

با توجه به ضرورت گسترش اقدامات پیشگیرانه، هدفمند و پایدار و با هدف ایجاد بستری مناسب برای کنترل وکاهش تخلفات، کلیه شهروندان در صورت اطلاع و آگاهی از حقوق شهروندیشان خواهند توانست با تخلفات مقابله نمایند.

شهروندان محترم می بایست به جهت جلوگیری از تضییع حقوق خود به موارد زیر توجه داشته باشند:

الف) در صورت بروز تخلف احتمالی از سوی هر یک از واحدهای صنفی به چه ارگانی مراجعه کنند:

- به سازمان حمایت ازحقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان به صورت حضوری و غیر حضوری از طریق ارتباط یا تلفن 124

- سازمان صنعت ، معدن و تجارت

- اتحادیه­های صنفی

- سامانه تلفنی ۱۳۵ و سامانه پیامکی 300000135

ب) شهروندان باید راه­های زیر را جهت کنترل و پیشگیری از بروز تخلفات بکار گیرند:

- در صورت بروز آسیب جسمی یا مالی در مراجعه به واحدهای صنفی و یا واحدهای ارائه دهنده خدمات به چه مرجعی مراجعه نماید.

- هر نوع کالا باید به وسیله واحد صنفی مربوط به آن توزیع گردد،.این موضوع در زمینه ارائه خدمات توسط واحدهای صنفی نیز صدق می­کند و شهروندان باید به این موضوع توجه نمایند.

- قیمت دریافتی بابت هر کالا باید بر روی آن درج شده باشد همچنین در خصوص خدمات توجه به نرخنامه ضرورت دارد.

- باید در هنگام مراجعه به واحدهای صنفی جهت خرید یا دریافت خدمات به پروانه کسب به عنوان گواهینامه­ای قانونی جهت ارائه کالا و خدمات توجه نمایند.

- از دریافت هرگونه کالا و خدمات از واحدهای صنفی فاقد پروانه جددا خودداری گردد.

- توجه به علائم استاندارد کالا و محصولات نظیر: تاریخ تولید و انقضاء، شرایط نگهداری کالا و.. ضروری می­باشد.

- باید به قیمت درج شده بر روی کالا و فاکتور خرید توجه گردد.

- دریافت فاکتور خرید از فروشنده در ازاء خرید کالا و یا دریافت خدمات ضروری می­باشد.

- شهروندان باید بدانند در صورت داشتن فاکتور خرید و ارائه خدمت قادر به پی­گیری تخلفات صورت گرفته از مراجع ذی صلاح خواهند بود.

شهروندان باید از هر واحد صنفی فقط کالا و خدمات مربوط به همان صنف را دریافت نمایند چرا که در صورت بروز مشکل امکان پیگیری برای مصرف کننده وجود نخواهد داشت.

به عنوان یک شهروند برای برخورد با تخلفات و پیشگیری از انجام تخلف چه وظایفی داریم؟

اداره کل اجرای احکام

جریمه‌های اصداری در واحدهای اجرای احکام از طریق دستگاه‌های کارت خوان (pos) مستقر در اداره و یا مراجعه به بانک ملی و با تحویل فیش بانکی اخذ می‌گردد و به منظور تسهیل در پرداخت و عدم مراجعه اشخاص به ادارات امکانات پرداخت وجوه از طریق دستگاه‌های سیار در محل تخلف نیز فراهم گردیده است. ضمناً پیش بینی می‌شود در آتیه‌‌ای نزدیک، پرداخت جرایم از طریق اپلیکشن‌های رایج تلفن‌های همراه مانند آسان پرداخت و درگاه اینترنتی نیز میسر گردد.

مضافاً یادآوری می‌گردد با توجه به راههای پرداخت الکترونیکی جرایم، اخذ هرگونه وجهی توسط کارکنان سازمان تعزیرات حکومتی ممنوع بوده و در صورت تمایل به پرداخت نقدی جرایم، مراجعین می‌توانند با مراجعه به یکی از شعب بانک ملی، میزان جریمه و شماره حساب بانکی مربوطه را در فیشهای بانکی مربوطه درج و نقداً تحویل متصدی و تحویلدار بانک نمایند.

جریمه های صادرشده برای متخلفین تعزیرات چگونه دریافت می شود؟

اداره کل آموزش و پژوهش

در خصوص آموزش های همگانی نیز اعلام می دارد وظایف ذاتی آموزش در دستگاه های اجرایی بر اساس بخشنامه های صادره حوزه آموزش ضمن خدمت همکاران درون سازمانی می باشد . لذا با توجه به دیدگاه های جدید حاکم بر روند فعالیت های سازمان که حول محور پیشگیری از تخلف قرار دارد، جلساتی با اداره کل پیشگیری های اجتماعی سازمان منعقد شده و در حال برنامه ریزی های اولیه برنامه های آموزشی در حوزه پیشگیری های اجتماعی هستیم که پس از تعیین عناوین و هماهنگی با اساتید مربوطه برای تهیه متون آموزشی نسبت به درج آن در سایت سازمان اقدام خواهد شد.

اداره کل آموزش سازمان در جهت آگاه سازی اذهان عمومی نسبت یه صلاحیت سازمان چه اقداماتی انجام داده است؟

اداره کل حقوقی

در عرف حاکم گزارش اعلام تخلف از سوی بازرسان قانونی است (بازرسین سازمان صنعت، معدن و تجارت و بازرسین واحدهای صنفی) و شکایت اعلام تخلفی است که توسط یک شخص حقیقی یا حقوقی مطرح و معمولا متضمن درخواست صدور حکم به جبران خسارات وارده و احقاق حقوق تضییع شده است.

تفاوت گزارش تخلف و شکایت چیست؟

اداره کل حقوقی

سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان تنها سازمان زیر مجموعه وزارت دادگستری در سال 1373 در اجرای تبصره 2 ماده واحده لایحه اصلاح قانون تعزیرات حکومتی مصوب 1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب 19/7/73 و ماده 3 آیین نامه شماره 5202-73 م مصوب 20/7/73 تشکیل گردیده است.

سازمان تعزیرات حکومتی در چه سالی و زیر نظر کدام یک از قوا تشکیل شده است؟

اداره کل حقوقی

ثبت شکایت به صورت اینترنتی از طریق درگاه www.tazirat135.ir- شاکی از واحدهای صنفی می­تواند شکایت خود را به اتحادیه­های صنفی ارائه نماید، این اتحادیه­ها پس از بررسی شکایت یا گزارش، در صورت احراز تخلف واحد صنفی آن را به شعب سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع خواهند نمود. علاوه بر این اشخاص حقیقی و حقوقی می­توانند مستقیما در شعب بدوی تعزیرات حکومتی شکایت خود را طرح نمایند.

چگونه و از چه طرقی ثبت شکایت کنیم؟

اداره کل حقوقی

- زمانی که شاکی به صورت اینترنتی در سامانه www.tazirat135.ir ثبت شکایت می­نماید در پایان کد پیگیری نمایش داده می­شود که شاکی از طریق وارد کردن این کد در سامانه می­تواند شکایت خود را پیگیری نماید- علاوه بر این مراجعه به شعبه رسیدگی کننده به پرونده نیز یکی از طرق پیگیری شکایت است.

نحوه پیگیری شکایت را اعلام کنید؟

اداره کل حقوقی

تخلفات موضوع قانون تعزیرات حکومتی- تخلفات موضوع قانون نظام صنفی- جرائم موضوع قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز - تخلفات موضوع قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی

از چه تخلفات و جرایمی می توان به سازمان تعزیرات شکایت کرد؟

اداره نظارت و هماهنگی گشت

روش انتخابی بستگی به امکانات در اختیار مخاطبان داشته و در روند پیگیری تاثیری ندارد . ثبت تکراری تاثیری در رسیدگی چند باره ندارد .

کدام روش ثبت شکایت بهتر است؟ ممکن است از همه طرق ثبت شکایت را برای یک موضوع انجام دهیم؟

اداره کل حقوقی

در صورت احراز تخلف مشتکی عنه توسط شعبه و صدور رای قطعی مبنی بر محکومیت متهم.

در چه صورت شکایت به دریافت حق شاکی منجر می شود؟

اداره کل حقوقی

مشخصات شاکی اعم از نام نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل و ...- موضوع شکایت، تاریخ و محل وقوع تخلف- ضرر و زیان وارده به مدعی- ادله وقوع تخلف- مشخصات و نشانی متهم.

برای ثبت شکایت چه مدارک و اطلاعاتی لازم است؟

اداره کل حقوقی

- آراء صادره در پرونده­های اتهامی قاچاق کالا و ارز: مطابق با ماده 51 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در صورتی که ارزش قاچاق کالا و ارز بیست میلیون ریال یا بیشتر باشد ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ با درخواست محکوم علیه قابل تجدیدنظرخواهی است. بنابراین محکوم علیه می‌تواندظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ رای درخواست تجدیدنظرخواهی خود را به شعبه بدوی صادرکننده رای یا شعبه تجدید نظر تقدیم نماید.

- آرای صادره در پرونده­های غیر از قاچاق کالا و ارز: مطابق با ماده 22 آیین نامه سازمان تعزیرات حکومتی آرای شعب بدوی در موردی که مجازات پیش بینی شده در قانون برای هر بار تا دو میلیون ریال جریمه باشد قطعی و نسبت به مازاد آن از جانب محکوم علیه قابل تجدیدنظرخواهی است. ضمنا مطابق با ماده 23 آیین نامه فوق الذکر شاکی نیز حق تجدیدنظر خواهی از کلیه آرای شعب بدوی را دارا می­باشد و طبق ماده 24 آیین نامه مذکور مهلت تجدیدنظرخواهی برای محکوم علیه و شاکی ده روز از تاریخ ابلاغ رای بوده، بنابراین محکوم علیه و شاکی می­توانند ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ رای درخواست تجدیدنظرخواهی خود را به شعبه بدوی صادرکننده رای یا شعبه تجدیدنظر تقدیم نمایند.

برای اعتراض به آرا صادره چه مدت زمان هست و چگونه باید اقدام کرد؟

اداره کل اجرای احکام

محکوم علیه می‌‌تواند درخواست عفو و بخشودگی خود را به شعبه رسیدگی کننده یا اجرا کننده رأی تحویل و پس از احراز شرایط عفو مطابق دستور‌العمل، مراتب ابتدا در هیأت استانی عفو مطرح و سپس به دفتر نظارت بر اجرای احکام سازمان ارسال تا در هیأت مرکزی عفو مطرح شود و نتیجه نیز به متقاضی ابلاغ می‌گردد.

برای تقاضای عفو و بخشودگی چه باید کرد؟

اداره کل اجرای احکام

اعتراض به آرای غیابی را واخواهی گویند. جهات و نحوه اعتراض به رأی غیابی به موجب قانون است.

در سازمان تعزیرات حکومتی محکوم علیه می‌تواند به استناد ماده 406 قانون آیین دادرسی کیفری ظرف مدت 20 روز از تاریخ ابلاغ، واخواهی نمایند.

واخواهی چیست؟

اداره کل اجرای احکام

دستور مسدود نمودن حسابهای بانکی به میزان محکومیت صادره، زمانی صادر می‌گردد که شخص در فرجه مقرر قانونی نسبت به پرداخت جریمه خود اقدام ننماید و در اینصورت وفق قانون نسبت به شناسایی اموال محکوم علیه که مکاتبه با بانکهای عامل یکی از این راههاست اقدام می‌شود. و درصورت اجرای کامل مفاد دادنامه اصداری، دستور رفع توقیف از اموال و رفع مسدودی حسابهای بانکی صادر می‌گردد.

چه زمانی تعزیرات حکم به مسدود شدن حساب صادر می کند و برای رفع مسدود حسابی چه باید کرد؟

اداره کل اجرای احکام

در صورت عدم پرداخت جرایم سازمان تعزیرات حکومتی وفق مقررات موضوعه بدواً نسبت به شناسایی اموال وی اقدام و در صورت عدم شناسایی اموال و یا ضمانت معتبر، برابر مقررات اقدامات محدود کننده از قبیل ممنوع‌الخروجی را انجام و در صورت عدم حصول نتیجه جهت اجرای حکم، دستور بازداشت محکوم علیه صادر می‌گردد. توضیحاً اینکه در پرونده های قاچاق کالا و ارز، تبدیل جزای نقدی به حبس با مقام قضایی می باشد.

در صورت عدم پرداخت جریمه ها، سازمان تعزیرات چه اقداماتی انجام می دهد؟

حوزه ریاست وهماهنگی امور استان­ها

در حال حاضر درخواست های مردمی که عمدتا" درخواست های رسیدگی مجدد، عفو وبخشش ، تقسیط ، آزادی خودرو و ... میباشد از طریق واحد میز خدمت اخذ و پس از تهیه گزارش به استحضار ریاست محترم سازمان رسیده که متعاقبا" ایشان دستور مقتضی به مبادی ذیربط صادر می فرمایند . شایان ذکر است در سالجاری تعداد 273 فقره درخواست از مراجعین اخذ و پس از تهیه گزارش به استحضار رسیده و به تعداد 855 نفر از مراجعین بصورت حضوری پاسخگویی شده است.

حوزه ریاست سازمان در جهت ملاقات مردمی چه اقداماتی انجام داده؟

اداره کل حقوقی

- آراء صادره در پرونده­های اتهامی قاچاق کالا و ارز: مطابق با قسمت اخیرالذکر تبصره 3 ماده 50 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آرای صادره از شعب تجدیدنظر قاچاق قطعی و لازم الاجراست و قابلیت اعتراض مجدد را ندارند.

- آرای صادره در پرونده­های غیر از قاچاق کالا و ارز: مطابق با تبصره ماده 23 آیین نامه سازمان تعزیرات حکومتی در صورتی که محکوم علیه یا روسای سازمان تعزیرات حکومتی، آرای قطعی شعب تعزیرات را خلاف قانون بدانند، می­توانند با ذکر دلیل از وزیر دادگستری تقاضای رسیدگی مجدد نمایند. چنانچه وزیر تقاضا را وارد تشخیص دهد و یا راسا رای را غیر قانونی بداند پرونده را جهت رسیدگی به شعبه عالی تجدیدنظر که به همین منظور در مرکز تشکیل می­گردد ارجاع خواهد داد، رای این شعبه قطعی است.

آیا پس از تائید حکم درشعب تجدیدنظر، آرای صادره مجددا قابل اعتراض است؟